Je pár zajímavostí o mozku, které je dobré znát. Proč? Pomůžou vám pochopit, proč jste někdy v životě s něčím neuspěli. Kdybyste znali tyto zajímavosti o mozku, možná byste dopadli mnohem lépe a ve svém životě uspěli. O jaké zajímavosti jde? O tom v dnešním článku.

1. Zajímavost – přepínání mozku z NE na ANO a obráceně
Určitě jste zažili situaci, kdy jste měli něco dělat, ale vůbec se vám nechtělo. Nakonec jste tuto činnost tak dlouho odkládali, že jste ji ten den vůbec neudělali. Myslím, že tohle zažil každý z nás alespoň jednou. Jak ovšem v této situaci využít zajímavost o mozku? Jednoduše. Mozek má mimo jiné jednu úžasnou vlastnost. Trvá mu zhruba cca 2 minuty, než se přepne z NE na ANO a obráceně. Co tím mám na mysli? Uveďme si příklad, abyste lépe pochopili tento princip, na kterém mozek funguje.

Pokud se vám nechce něco dělat, např. máte naplánovaný úklid, ale když se blíží den, kdy se do něj máte pustit, mozek se začne bránit. Najednou zjistíte, že se vám nechce, že to vlastně dělat nemusíte, atd. Mozek vám začne podsunovat všechny možné výmluvy, proč neuklízet. Pokud se v této situaci přemůžete a přes tyto myšlenky začnete uklízet, během cca 2 minut tyto myšlenky v mozku zmizí a již vám mozek nebude stavět do cesty překážky. Najednou, aniž byste si to uvědomili, máte uklizený celý byt.

Pokud znáte tuto schopnost mozku, můžete přistupovat k věcem a činnostem z úplně jiného úhlu pohledu. Ať začnete dělat cokoliv, do čeho se vám původně vůbec nechce, budete vědět, že tyto pocity do cca 2 minut zmizí. Mozek vám tuhle činnost již nebude vymlouvat či rozmlouvat. Využijte tuto zajímavost o mozku ke svému prospěchu!

2. Zajímavost – výdech/nádech a pojmenování emocí
Další zajímavostí mozku je z oblasti prožívání emocí. Pokud zažijete silnou emoce, při které se neovládáte, ale emoce ovládá vás, můžete využít další schopnost vašeho mozku.

Pokud vámi „cloumají“ silné emoce, jste v tuto chvíli v té části mozku, která zodpovídá za emoce. Má to však jeden háček. Emoce nejsou logické a brání vám v racionálním myšlení. Díky nízkému sebeovládání pak můžete způsobit více škody než užitku. A vy se potřebujete „přepnout“ do té části mozku, kde můžete emoci ovládat. Jak to uděláte?

Pokud prožíváte silné emoce ať už je to vztek, agrese, smutek, atd. a chcete mít nad těmito emocemi kontrolu a lépe se ovládat, zaměřte na svoje emoce pozornost. V momentě, kdy emoce přijdou, zastavte se, zhluboka se nadechněte a vydechněte. Pak nahlas emoci či emoce pojmenujte. Např. „prožívám vztek, jsem smutná, cítím lítost, atd.“ Tím, že emoce pojmenujete, se v mozku přepínáte do centra logického myšlení, a vy získáváte možnost a kontrolu nad vašimi emocemi.

Pokud vám sebeovládání s emocemi nepůjde hned na poprvé, nic si z toho nedělejte. Je potřeba tuto schopnost a dovednost trénovat, až vám to půjde snadno. Díky této schopnosti mozku a vašemu trénování se budete umět mnohem lépe ovládat a získáte v životě větší stabilitu, protože se nenecháte vyvést z rovnováhy. Vyzkoušejte si to a trénujte sebeovládání! Pomůže vám to v situacích, kdy potřebujete zachovat chladnout hlavu.

3. Zajímavost – 30 dní pro mozek
Další velmi užitečnou zajímavostí o mozku je zhruba 30 denní lhůta, kdy mozku přestane vadit nová činnost, kterou děláte. Jak tuhle zajímavost využít v praxi? Představte si, že si chcete vybudovat nový návyk, např. pravidelně běhat. Pokud jste předtím neběhali, budete se asi ze začátku do této činnosti nutit. Nebude se vám chtít a nebude vám to příjemné. Mozek bude hledat výmluvy, proč to dnes nejde. Proč nemůžete právě dnes běhat.

Pokud ale víte, jak váš mozek funguje, bude vám jasné, že když překonáte hranici cca 30 dní, pak nová činnost (v našem případě běhání) pro mozek už nebude nepříjemná. To ale neznamená, že máte vybudovaný nový návyk!! Pozor na to. Návyk se buduje ještě další 3 až cca 12 měsíců, aby se stal přirozenou součástí vašeho života.

Abyste využili tuto zajímavost a schopnost mozku, má to ovšem jednu podmínku. Tuhle aktivitu musíte dělat každý den po celých cca 30 dní. Po této době najednou zjistíte, že už se do této aktivity nemusíte nutit a jde to tak nějak samo.

Když tuhle zajímavost o mozku někdo neví, tak se velmi často stává, že během vybudování nového návyku to vzdává. Např. lidé začnou cvičit, ale po 14 dnech až třech týdnech to vzdávají s tím, že to nemá smysl. Tady zafungovala obranná strategie mozku, který se brání nové činnosti, která je pro něj nepohodlná a snaží se vám to všemožně rozmluvit. Je pro něj výhodnější zůstat u toho, co dobře zná. Vydržte 30 dní každý den dělat určitou činnost a uvidíte, že po uplynutí této doby tahle činnost nebude pro mozek nepříjemná. Vyzkoušejte to a uvidíte!

4. Zajímavost – mozek myslí v obrazech
Mozek myslí v obrazech. Jak můžete tuhle zajímavost o mozku využít v praktickém životě? Pokud něčeho v životě chcete dosáhnout, nejdříve si to představte jako obraz ve vaší mysli. Pokud si nevytvoříte obraz toho, co skutečně chcete, seberete svému mozku šanci spustit podvědomé procesy, aby začal na vašem snu pracovat.

Pokud si vytvoříte obraz toho, co skutečně chcete a zapojíte k tomu i emoce, které s daným obrazem vaší představy souvisí a prožijete si to, podpoříte v mozku procesy, které začnou fungovat pro vás. Podvědomě se ve vašem mozku začnou spouště kreativní procesy, které přichází s nápady, jak daného cíle dosáhnout. Proto je vizualizace za podpory emocí tak silný prostředek právě v transformačním koučinku.

Výzkumy neurovědy se neustále posouvají a odhalují nám nové a nové poznatky o mozku. Pokud se tyto poznatky naučíte využívat ve vašem praktickém životě, zlepší se a zkvalitní váš život. Budeme se cítit lépe než kdykoliv předtím, což rozhodně stojí za vyzkoušení.